Cuki Bagoly

Amit az Internetes vásárlásról érdemes tudni!

2016. január 09. - Cuki Bagoly

Az Interneten történő vásárlás egyre elterjedtebb itthon is, de vannak, akik még mindig idegenkednek tőle. A jogszabályok is megfelelő védelmet biztosítanak a vásárlóknak. Nézzük, hogy mire is érdemes leginkább odafigyelnünk!

vasarlas-low.jpg

Előnyök és kockázatok

Az Internetes rendelés esetén a vásárló kényelmesen, időt és energiát megspórolva otthonról veheti meg a kiválasztott terméket függetlenül a földrajzi távolságtól és a nyitvatartási időtől. Az áru kiszállítása nemcsak a lakhelyre, hanem a például a munkahelyre is kérhető. Az Interneten található ajánlatok könnyen összehasonlíthatóak, így lehetőség van a legkedvezőbb árú terméket megvásárolni.

Azonban az online vásárlások során fokozottan fennállhat annak a veszélye, hogy meggondolatlanul rendelünk meg valamit, ezzel létrehozva a szerződést. Ráadásul a vevőnek a bolti vásárláshoz képest sokkal kevesebb információ áll a rendelkezésére a termékről. Nem lehet azt kézbe venni, felpróbálni, a méreteket ellenőrizni. Szintén érdemes kideríteni, hogy az eladó valóban létezik-e, illetve jogosult-e a tevékenységet folytatni.

Sok kellemetlenségtől óvhatjuk meg magunkat, ha csak olyan Internetes webáruházban vásárolunk, ahol megfelelő tájékoztatást kapunk az üzemeltető személyéről, aki köteles a nevét (cégnevét), címét, székhelyét és elérhetőségeit (telefonszám, e-mail cím) feltüntetni. Emellett a vállalkozás köteles tájékoztatni minket a vásárlás és az elállási jog részletes feltételeiről is.

Vásárlás előtt tájékozódjunk!

A megrendelés előtt próbáljunk a lehető legtöbb információt megszerezni a termékről és az eladóról. Szánjunk mindig rá elég időt, hogy a honlapot áttanulmányozzuk, és elolvassuk az általános szerződési feltételeket és szállítással kapcsolatos információkat, hogy azok ne a későbbiekben érjenek minket a váratlanul.

Figyeljünk arra is, hogy a magyar nyelvű weblap és a .hu végű weboldal cím még nem jelenti automatikusan azt, hogy az eladó magyarországi vállalkozó. Egyre gyakoribb, hogy a magyar nyelvű webáruházat külföldi székhelyű cég üzemeltet. Külföldi vállalkozás esetén előfordulhat, hogy a termékhez nem mellékelnek magyar nyelvű útmutatót, és a termék hibája, vagy reklamáció esetén az idegen nyelvű kommunikáció nehézségekbe ütközhet. Ha az áru leszállítása valamilyen okból nem történik meg, akkor a szerződésszegéssel kapcsolatos igényeink érvényesítése sokkal körülményesebb lehet, mint egy hazai forgalmazó esetében.
vasarlas2.jpg

Mi van a csomagban?

Ha a leszállításakor kiderül, hogy a csomagban nem a megrendelt áru van, vagy az eladó a visszaigazolt árnál többet kér, akkor nem vagyunk kötelesek a megrendelt termék átvételére, vagy a magasabb vételár megfizetésére.

Az általános kereskedelmi szabályokhoz hasonlóan a weboldalon kínált termékek esetén is a ténylegesen fizetendő, bruttó árat köteles az eladó a honlapon feltüntetni. A vásárlásnál azonban kalkuláljunk szállítás költségeivel is. Általában érdemes egyszerre több terméket rendelni, mert így olcsóbb kiszállítási díjjal számolhatunk.

Az eladó a weboldalán vállalt szállítási határidőn belül juttatja el nekünk a megrendelt terméket. A határidő a terméktől függően a néhány naptól akár több hét is lehet.
vasarlas3.jpg

Mi van, ha mégsem olyan, mint amit szeretnék?

„A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések szabályairól” szóló 45/2014. (II.26.) Kormányrendelet alapján visszaküldési garancia (elállási jog) illet meg bennünket az Internetes vásárlás esetén. Az elállási jog azt jelenti, hogy az interneten megkötött szerződéstől a rendelet alapján egyoldalúan visszaléphetünk, és a megrendelt termék visszaküldésével követelhetjük az eladótól a termékért fizetett összeg visszatérítését. Az elállási jog hivatott kompenzálni, hogy a vásárlás előtt nem volt lehetőségünk a termék megvizsgálására és kipróbálására.

2014 óta a termék átvételétől, illetve a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó szerződés megkötésétől számított 14 naptári napon belül élhetünk elállási jogunkkal. Az okát nem vagyunk kötelesek az eladónak indokolni, vagyis a hibátlanul működő és a rendeltetésszerű használatra alkalmas termék esetén is gyakorolhatjuk elállási jogunkat. Az utólagos bizonyíthatóság érdekében célszerű az elállási szándékunkat tértivevényes levélben és e-mailben is elküldenünk. A terméket csak akkor küldjük vissza, ha az eladó nem zárkózott el a termék visszavételétől.

Meg kell őrizni a csomagolást?

A terméket azonban a vevőnek kell a saját költségén visszajuttatni az eladó részére az elállás közlésétől számított tizennégy napon belül. A visszaküldés határidőben teljesítettnek minősül, ha a fogyasztó a terméket a határidő lejárta előtt elküldi. Az eladó pedig köteles haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül a fogyasztó által kifizetett teljes összeget visszatéríteni. Ha a fogyasztó a legkevésbé költséges, szokásos fuvarozási módtól eltérő szállítási módot választ, akkor az eladó nem köteles visszatéríteni az ebből eredő többletköltségeket.

Az eladó nem követelheti, hogy a terméket az eredeti csomagolásban küldjük vissza, de javasoljuk, hogy a termék csomagolását óvatosan bontsuk fel és azt őrizzük meg a számlával és egyéb papírokkal együtt az elállási határidő lejártáig.

A fogyasztó a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó használatból eredő értékcsökkenésért felel! Ha a terméket nem ennek megfelelően használtuk, az eladó kártérítést követelhet a termék esetleges károsodása és értékcsökkenése miatt.
vasarlas4.jpg

Mit nem küldhetünk vissza?

Nem küldhetünk vissza gyorsan romlandó terméket (például nem tartós élelmiszert, vágott virágot) vagy természeténél fogva vissza nem szolgáltatható terméket (például használt fogkefe). Fontos tudni, hogy a higiéniai vagy egészségügyi okból vissza nem szolgáltatható termékeket is visszaküldhetjük, amennyiben a csomagolást még nem bontottuk fel.

Ugyancsak nem köteles az eladó olyan termék visszavételére, amit a fogyasztó egyedi utasításai alapján vagy kifejezett kérésére állítottak elő, vagy olyan termék esetében, amelyet egyértelműen a fogyasztó személyére szabtak.

Az eladóhoz e-mailben és postai úton is fordulhatunk. Ha a webáruház rendelkezik üzlethelyiséggel, ami nem törvényi előírás, akkor a reklamációnkat személyesen is közölhetjük. Ha a kereskedő nem fogadja el az egyébként jogosnak vélt elállási jogunk gyakorlását, mint minden más szerződéses vitában a békéltető testülethez vagy a bírósághoz fordulhatunk.

Forrás: Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (www.nfh.hu)

Blog ajánló: a táskák világa

A bejegyzés trackback címe:

https://cukibagoly.blog.hu/api/trackback/id/tr558200518

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.